Skaffa en egen gratis hemsida

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

Stockholm i mitt hjärta

Vi hade inte tänkt åka in till Stockholm idag. Men vi var intresserade av Ostindienfararen Göteborg så vi bestämde ändå att åka in till storstaden för att fota och äta lunch. Tog bilen till busshållplatsen och vi var sena så vi fick springa för att hinna med bussen. När vi åkt halvägs upptäcker vi att vi glömt kameraväskan, den var kvar i bilen. Dessvärre helt  synlig i baksätet. Det är inte helt säkert att parkera i Brandbergen och ha dyrbarheter som syns i bilen.

Det var bara och kliva av och ta en buss tillbaka. Tog bilen istället och åkte till Skogskyrkogårdens parkeringsplats och tog tunnelbanan därifrån in till stan. Det är avstängt inne i centrala Stockholm, eftersom det är en hel del eskorter av prominenta personer.

Åkte till Kungsträdgården för att äta lunch under almarna. Hutlösa priser. Vi hade hunnit bli hungriga så vi beställde en ganska enkel fisksoppa med Aiolo som gick på 260 kr för två. Sedan köpte Mats ett glas vitt vin till mig för 80 kr som var fyllt till hälften, okey att det var Chablis men dyrt tyckte jag. Mats tog vatten till sig själv som var gratis. De hade nog tagit betalt för vattnet om inte Stockholms stad delade ut glas med Stockholms kranvatten i ett tält bredvid till alla törstiga.

Almstriden i maj 1971 minns nog många. Almarna skulle då sågas ner för en ny tunnelbaneuppgång och stockholmarna reagerade och protesterade på den tiden .De klättrade upp i Almarna som protest och till slut fick motorsågarna stängas av och Almarna fick stå kvar. Än kan man se motorsågs märken i några av Almarna.

I Stockholm var det många utländska bilar från olika TV-bolag. Det kryllade av poliser och sirener som ljöd medan vi åt lunch antagligen för alla eskorterna av besökare till brölloppet. Det hade samlats massor med fotografer utanför Grand Hotell. En dam berättade lyckligt att kronprinsessan av Danmark hade vinkat till alla som stod och väntade utanför Grand Hotell.

Min behållning av dagen var en Kaja som snodde resterna på grannens bord och blomsterskulpturer och lite jazzmusik på Skeppsholmen.

Vi kom försent för att gå ombord på Orientfararen Götheborg. De stängde kl. 14.00 för det skulle bli en fest på kvällen för det bars ombord massor av glas och porslin från en uthyrningsfirma.

Som vanligt tappade vi bort varandra Mats och jag. Jag hade mina glasögon i Fotoväskan som Mats bar på och jag hade min nya mobiltelefon som inte alls är som min gamla och jag kunde inte ens se hur jag skulle ringa. Mats ringde och undrade var jag var. Jag hade koll på en gubbe som såg ut  som Mats bakifrån. Han vände sig om och det var inte Mats. Jag hade på mig rött så Mats och jag inte skulle tappa bort varandra. Ändock tappade vi bort varandra som vanligt.

Jag stod och tittade på hur man gör rep och knopar.

och fotade.

Ikea fanns också på plats.

Till slut var vi trötta och åkte hem, men vi tog fel tunnelbana och hamnade helt fel så vi fick åka tillbaka igen och ta en annan linje för att kunna hämta bilen.  Vi är inte så vana att åka kommunalt.