Skaffa en egen gratis hemsida

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

Glad Midsommar

Midsommar förknippas med traditioner.

Mina första minnen från midsomrar är från Dalarna åren 1946-1948. Mina föräldrar åkte alltid till Dalarna vid midsommar och tältade tillsammnas med sina vänner i Möklinta. Mats och jag har tagit husbilen och firat i Dalarna ett par gånger.

Jag var oftast enda barnet som var med och tältade i Rättvik med mina föräldrar 4 år gammal och storasyster 14 år.

Vid Siljan med min mamma, syster och jag och pappa tog bilden.

Midsommar förknippar jag inte bara med Dalarna, även skärgården och Lambarö hos min syster och dans på bryggan till dragspelsmusik.

Jag förknippar midsommar till barnafödande. Båda barnen var beräknade till 25 juni olika år 1966 och 1972.

Midsommaren 1966 och höggravid.

Några dagar efter midsommar födde jag en dotter

på Södra BB i Stockholm

Dottern firar sin födelsedag i midsommartid.

Det var en varm midsommar och ont om personal och ingen kunde ge mig smärtlindring.

Idag ska jag sätta en blomma på Joakims grav. Han skulle ha fyllt 38 år om han levat. Joakim dog i slutet av augusti 2008.

När Joakim var liten trodde han att alla firade hans födelsedag då vi åkte och dansade runt midsommarstången på Lidingö.

På väg till midsommastången för att dansa små grodorna.

Joakim

Födelsedagsbild inför midsommar.

Många fina minnen har jag från midsomrar i Stockholms skärgård och dans på bryggan på Lambarö i Mälaren. På bilden firar jag midsommar med systrarna och deras familjer.

Det var obligatoriskt att dansa kring midsommarstång på midsommarafton. Det var lite svårare att resa en midsommarstång i ytterskärgården på alla klippor.

Det var också obligatoriskt med krans på huvudet

När min syssling från USA besökte oss med familj bjöds vi ut i skärgården till en annan syssling.  Det var inte midsommartid men tänk vad roligt man kan ha vid en gammal midsommarstång.

Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo.............

Önskar er alla som läser bloggen en riktigt

GLAD MIDSOMMAR

Torsdagen den 24 juni 2010 kl. 14:54

Allmänt | Permalänk | Kommentarer [7] Kommentera detta inlägg

Ansat häcken

Vi är fullständigt slut. Vi gick upp tidigt i morse  för den "häck" som omgärdar vår tomt var så ovårdad så vi skämdes. Vi har slitit hela dagen för att åtgärda häcken. Tidigare ägare har planterat Schersmin, Spirera, Ölandstok, en massa taggbuskar och växter som vi inte ens vet vad det är i en enda röra. Mitt i allt tronar Gullregnsträd. Denna vinter har tagit hårt och det var en massa döda buskar. Vi jobbade oavbrutet hela dagen  så vi glömde att äta lunch, men vi åt en stadig frukost tack och lov.

Den mur som omgärdar vår tomt som varit täckt av växter tidigare som vi inte sett var täckt av mossa. Folk som gick förbi på väg till sjön sa, ja här har ni mycket att göra. Bilden nedan tog jag förra året, men Shersminen har stora knoppar.

Hela vägen runt var det fullt av buskar som var torra och risiga. Det uppmärksammade vi inte förrän det började grönska.

Vi tog bort pepparoten som växer i häcken. I morgon blit det tvätt av trappen till vår extra ingång som var helt igenväxt och högtryckstvätt av muren.

Slumrade till en stund före middagen idag på vår massage madrass. Nu är jag så övertrött så jag har svårt att sova.

Natti,natti alla trevliga människor som läser bloggen.