Skaffa en egen gratis hemsida

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

På jakt efter katthuset i Riga

Redan på fredagen så fort vi lämnat vårt bagage på hotellet gav vi oss ut på stan. Min dotter Ann hade aldrig varit i Riga och blev postivt överraskad att staden var så vacker. Jag hade berättat om katthuset i Riga och hon hade sett bilden i mitt galleri som jag tog för tre år sedan. De andra två gångerna jag varit i Riga har det varit en dagstur i Riga och två nätter på båt mellan Stockholm och Riga. Då hinner man inte se särskilt mycket av Riga i ett stressigt tempo. För tre år sedan på min födelsedag i Riga regnade det och blåste och Riga visade upp sin värsta sida. Bilden är från 2007

Första dagen gick vi i gamla delen av Riga, Vecriga är charmig med ett myller av trånga medeltida gator, gränder och torg under gotiska spiror och stenfasader som avslöjar hundratals år av olika arkitektoniska stilar. Inte undra på att Unesco placerat Gamla Stan på sin världsarvlista. Vi letade efter katthuset på fredagen, men vi kunde inte hitta det.

Riga grundades 1201 och utvecklades, som medlem av Hansan, till en mäktig handelsstad. Tyska orden, som styrde Livland, respekterade stadens självständighet, men efter ordens sammanbrott blev den 1581 polsk.
Gustav II Adolf erövrade staden 1621 och den blev då det svenska östersjöväldets viktigaste fäste. 1710 togs Riga av ryssarna och utvecklades under 1800- talet till en av Rysslands viktigaste industristäder. Efter befrielsekriget 1918- 19 blev den huvudstad i det självständiga Lettland, men under andra världskriget invaderades Riga av ryssarna 1940 och var 1941- 44 ockuperat av tyskarna.

Trots svåra härjningar under andra världskriget har Rigas gamla stadskärna behållit sin ålderdomliga prägel. Den begränsas i väster av floden Daugava och i öster av en medeltida stadsmur, vars rester avslutas i nordost med Kruttornet.
Under fredagen hittade vi inte katthuset, men jag fortsätter blogginlägget i morgon tisdag som handlar om en kanalfärd med båten Darling från 1907 på kanalen i Riga och floden Daugave och hur vi fann katthuset. Det finns en historia om katthuset. Jag visar bilder från tornet i S:t Peterskyrkan och vy över Riga. Fortsättning följer för de som vill läsa om kontrasternas Riga.

Måndagen den 2 augusti 2010 kl. 21:10

Allmänt | Permalänk | Kommentarer [4] Kommentera detta inlägg

Om Tallink Riga Hotell.

Det har varit fantastiskt mysiga dagar i Riga tillsammans med dottern.

Vi bodde på ett nytt hotell som hade öppnats i år som var toppen. Det fick kompensera båtresan med gamla Silja Festival, numera Tallink. En gammal båt som inte gav någon särskild upplevelse. Buffén på vägen dit var en besvikelse. Likaså underhållningen med fåniga lekar och lotterier. Dansbandet ombord var riktigt bra, men det var inte så många som dansade.

Vi tog en taxi från hamnen till Hotellet. Vi fick betala dubbel taxa. Det ska inte kosta mer än 5 lats, snarare mindre. Kursen var 7,51 lats som motsvarar 100 kr.

Vi betalade med en svensk hundralapp till hotellet. Från hotellet till båten i söndags kostade taxin ca 40 kr i lettiska pengar. Man ska ta röda taxibilar som har taxameter då blir det ett bättre pris.

Vi bodde på Tallink Riga hotell på Elizabetes gata som ligger vid  järnvägsstationen och busstation.  Väldigt centralt beläget och nära till affärscentrum  och saluhallarna. Det är inte långt till parkerna och den gamla delen av Riga.

Saluhallarna som varit hangarer

Hotellet öppnades i april 2010 och det kändes väldigt fräscht. Restaurangen var mer än väl godkänd.

En av kvällarna åt vi Tuna on the rocks som vi själva grillade på den heta stenen vid bordet. Det var en en riktig gourmet middag med gott vin och det  kostade ca 500 kr för två personer.

Det finns gym på hotellet som dottern utnyttjade varje dag. Det serverades en frukost som inte saknade någonting och där allas smaker var tillgodosedda.

Rummen var utrustade med TV och det gick att koppla in datorn på rummet.

Luftkonditionering, roomservice för den som vill äta på rummet. Bekväma sängar och det fanns minibar och kylskåp.

Baren på hotellet där vi tog en nightcup innan vi gick till sängs var trevlig.

Vi utnyttjade inte skönhetssalongen på hotellet och vi åkte inte heller till Jormala och kostade på oss en Spa behandling. Vädret var för bra för det och Riga är en så intressant stad att utforska så vi koncentrerade oss på det.

Duschen i vårt hotellrum och toa var kaklad mosaik. Dottern tyckte att hotellet var inrett i japansk sparsmakad stil.

Sista kvällen tog jag och tuperade håret och skojade med Ann att jag tänkte gå till restaurangen i den frisyren. Hon tyckte jag liknade någon i TV programmet "Äntligen Hemma" som fixar saker. Hon skrattade och tog en bild med mobilen som hon skickade till barnen.

Jag vågade inte gå till restaurangen i den frisyren. Jag hade gjort ljusa slingor i håret i sommar och då blir jag superblond då även solen gjort sitt.

På väg hem från Riga åt vi A la Carte från den ryska matsedeln. Jag åt Blinémeny med tre sorters caviar. Det smakade bra ihop med ett chablivin. Ganska dyrt men ändock överkomligt i jämförelse vad det skulle ha kostat i Sverige.

Vi har tagit många fina bilder i Riga och jag tänker lägga upp en reseberättelse på webbdisken senare med lite fakta och mina intryck av denna vackra och historiska stad som en gång var svensk. Skriver kanske lite mer i bloggen också om Riga som är väl värd ett besök.